P853-002-4:2021 TECHNICAL & VOCATIONAL EDUCATIRAINING (TVET) - INSTRUCTIONAL

P853-002-4:2021 TECHNICAL & VOCATIONAL EDUCATIRAINING (TVET) - INSTRUCTIONAL

CO1 INSTRUCTIONAL DELIVERY IMPLEMENTATION

Pelaksanaan Penyampaian Instruksional adalah fungsi penting untuk membangunkan rancangan pengajaran, mengatur dan menyampaikan program objektif pembelajaran mengikut hasil yang diharapkan.


Orang yang cekap dalam penyampaian pengajaran hendaklah dapat menganalisis keperluan latihan, menyediakan keperluan latihan pra, menjalankan persediaan latihan, menyampaikan pembentangan latihan dan menjalankan pengesahan latihan.


Hasil unit kompetensi ini adalah untuk memastikan sesi latihan disediakan secara holistik, bahan yang bermakna dan penyampaian pelbagai deria diterapkan mengikut objektif program untuk mencapai hasil pembelajaran yang diharapkan.


1. Menganalisis keperluan latihan.

2. Sediakan keperluan latihan pra.

3. Mengadakan persediaan latihan.

4. Menyampaikan pembentangan latihan.

5. Menjalankan pengesahan latihan.


CO2 WRITTEN INSTRUCTIONAL MATERIAL (WIM) DEVELOPMENT

Pembangunan Bahan Pengajaran Bertulis (WIM) menerangkan penyediaan Rancangan Pengajaran (LP), Lembaran Maklumat (IS), Helaian Tugasan (AS) dan Helaian Kerja (WS) untuk penyampaian arahan CBT berdasarkan garis panduan pembangunan WIM.


The person who is competent in this CU should be able to review & refine CoCU, develop Jadual Pembahagian WIM (JPW), develop Jadual Penetapan Peratusan Masa Aktiviti Pembelajaran dan Penilaian (JPPMP), develop Jadual Pembahagian Masa Pembelajaran Bersemuka (JPMPB), develop theory rancangan pengajaran, membangunkan rancangan pengajaran amali, membangunkan Lembaran Maklumat (IS), membangunkan Helaian Tugasan (AS) dan membangunkan Lembaran Kerja (WS).


Hasil CU ini ialah CoCU dan WIM dihasilkan mengikut garis panduan pembangunan WIM.

1. Menyemak & Memperhalusi CoCU

2. Membangunkan Jadual Pembahagian WIM (JPW).

3. Membangunkan Jadual Penetapan Peratusan Masa Aktiviti Pembelajaran dan Penilaian (JPPMP).

4. Membangunkan Jadual Pembahagian Masa Pembelajaran Bersemuka (JPMPB).

5. Membangunkan rancangan pengajaran teori.

6. Membangunkan rancangan pengajaran amali.

7. Membangunkan Lembaran Maklumat (IS).

8. Bina Lembaran Tugasan (AS).

9. Bina Lembaran Kerja (WS).


CO3 COMPETENCY BASED TRAINING (CBT) INSTRUCTION

Arahan Latihan Berasaskan Kompetensi (CBT) menerangkan proses penyampaian pengajaran teori dan praktikal berdasarkan NOSS untuk melahirkan pelatih kemahiran yang kompeten.


Orang yang cekap dalam CU ini seharusnya dapat menyampaikan pelajaran teori, menyampaikan pelajaran praktikal, menyampaikan teori Kebolehan Teras (CA), melaksanakan pemetaan Keupayaan Teras (CA) dengan NOSS dan menjalankan penilaian prestasi praktikal Kebolehan Teras (CA).


Hasil daripada CU ini adalah pelatih kemahiran yang cekap dapat menyampaikan pengajaran teori, pengajaran amali dan arahan Kebolehan Teras seperti dalam rancangan pengajaran.

1. Menyampaikan pengajaran teori.

2. Menyampaikan pengajaran amali.

3. Menyampaikan teori Keupayaan Teras (CA).

4. Lakukan pemetaan Core Abilities (CA) dengan NOSS.

5. Menjalankan penilaian prestasi praktikal Kebolehan Teras (CA).


CO4 DIGITAL TRAINING IMPLEMENTATION

Pelaksanaan Latihan Digital menerangkan teknologi yang berorientasikan dalam pendigitalan bahan latihan, penyampaian dan penilaian berdasarkan semasa dan trend era pendigitalan dalam mewujudkan pekerjaan baharu dan menggantikan yang lain.


Orang yang kompeten dalam CU ini seharusnya dapat membangunkan bahan e-latihan, menyampaikan latihan dalam talian dan menjalankan penilaian dalam talian.


Hasil daripada CU ini ialah kemahiran digital diperoleh untuk penyediaan bahan latihan, dan penilaian untuk penyampaian latihan pendigitalan mengikut pendigitalan abad ke-21.

1. Membangunkan bahan e-latihan.

2. Menyampaikan latihan dalam talian.

3. Menjalankan penilaian dalam talian.



Cocu5 COMPETENCY BASED TRAINING (CBT) ASSESSMENT MATERIAL DEVELOPMENT

Pembangunan Bahan Penilaian Latihan Berasaskan Kompetensi (CBT) menerangkan proses penilaian kompetensi pelatih mengikut konsep dan pendekatan CBT.


Orang yang kompeten dalam CU ini seharusnya boleh membangunkan Jadual Spesifikasi (TOS), membangunkan Penilaian Pengetahuan (KA), membangunkan Penilaian Prestasi (PA), menjalankan Penilaian Pengetahuan (KA), menjalankan Penilaian Prestasi (PA) dan menganalisis calon ' prestasi.


Hasil CU ini adalah bahan penilaian CBT yang dihasilkan mengikut garis panduan pembangunan penilaian CBT.


1. Membangunkan Jadual Spesifikasi (TOS).

2. Membangunkan Penilaian Pengetahuan (KA).

3. Membangunkan Penilaian Prestasi (PA).

4. Menjalankan Penilaian Pengetahuan (KA).

5. Menjalankan Penilaian Prestasi (PA).

6. Menganalisis prestasi calon.


CO6 TRAINING FACILITIES ADMINISTRATION

Pentadbiran Kemudahan Latihan ialah kecekapan yang diperlukan untuk menyelenggara dan menjaga kemudahan latihan dan TEM. Ia termasuk pematuhan pekerjaan untuk tempat kerja dan keselamatan kakitangan, kesihatan dan pematuhan keselamatan. Ia adalah untuk menunjukkan Keselamatan, Kesihatan dan Persekitaran (SHE) dan tadbir urus keselamatan kepada pelatih untuk meminimumkan insiden semasa pelaksanaan latihan.


Orang yang kompeten dalam kemudahan latihan dan pelaksanaan keselamatan hendaklah dapat melaksanakan fungsi sokongan kemudahan latihan, melaksanakan aktiviti perolehan latihan dan melaksanakan aktiviti Kesihatan, Keselamatan, Keselamatan & Alam Sekitar (HSSE).


Hasil daripada unit kompetensi ini adalah untuk membolehkan kemudahan latihan dan kesediaan TEM dengan SHE tempat kerja dan pematuhan keselamatan mengikut piawaian dan keperluan perundangan.


1. Melaksanakan fungsi sokongan kemudahan latihan.

2. Melakukan aktiviti perolehan latihan.

3. Lakukan aktiviti Kesihatan, Keselamatan, Keselamatan & Alam Sekitar (HSSE).





Tvet -M mengurus pentadbiran pejabat atau opis

Tvet-i mengajar teori dan praktikal amali bengkel